W książce przedstawiono koncepcję obliczania nośności stalowych łączników otwartych w połączeniu ścinanym typu composite dowels stosowanym w nowoczesnych konstrukcjach dźwigarów zespolonych stalowo-betonowych.
Łączniki w formie stalowych zębów powstają przez przecięcie blachy stalowej, w domyśle środnika belki, w taki sposób, że krzywa przecięcia formuje jednocześnie element zespolenia – zabetonowanie tak uformowanych łączników powoduje utworzenie skutecznego połączenia ścinanego. Naprężenia u podstawy zęba stalowego są superpozycją naprężeń pochodzących od ścinania podłużnego połączenia ścinanego oddziałującego bezpośrednio na zęby stalowe oraz naprężeń będących efektem zginania dźwigara oraz siły osiowej w dźwigarze.
Zaproponowano oryginalne podejście pozwalające określić układ naprężeń w zębach stalowych od obciążeń zewnętrznych i tym samym nośność części stalowej połączenia ścinanego. Określenie sposobu obciążenia zębów stalowych w połączeniu ścinanym sprowadziło problem do określenia dwóch współczynników kształtu stanowiących podstawę wymiarowania konstrukcji.
Książka jest przeznaczona dla inżynierów budownictwa specjalizujących się w zagadnieniach dotyczących konstrukcji zespolonych stalowo-betonowych.