PayU S.A. 05
ul. Grunwaldzka 186
60-166 Poznań

Tel. +48 61 628 45 05
Email: help@payu.pl
poland.payu.com

REGULAMIN USŁUGI PŁATNOŚCI ELEKTRONICZNYCH

Niniejszy regulamin przeznaczony jest dla podmiotów, które zawarły z PayU umowę o korzystanie z Systemu na warunkach określonych przez PayU w Regulaminie Systemu.

Definicje

Ilekroć w Regulaminie używane są następujące określenia przyjmują one znaczenie nadane im poniżej, a jeśli nie są wymienione poniżej – znaczenie nadane w Regulaminie Systemu:

Płatność Elektroniczna

Dokonywana przez Klienta zapłata na rzecz Akceptanta z wykorzystaniem Usługi Płatności Elektronicznych świadczonej przez PayU w ramach Systemu.

Regulamin Usługi Płatności
Elektronicznych

Niniejszy regulamin.

Usługa Płatności
Elektronicznych

Usługa świadczona przez PayU w ramach Systemu umożliwiająca dokonanie przez Klienta Płatności na rzecz Akceptanta z wykorzystaniem Metod Zapłaty.

Zapytanie Autoryzacyjne

Wniosek Akceptanta skierowany do PayU o dokonanie AutoryzacjiPłatności Elektronicznej, której dane przekazuje Akceptant lub Klient.

Autoryzacja

Proces, w którym po otrzymaniu od Akceptanta Zapytania Autoryzacyjnego PayU, przy współpracy z Instytucjami pośredniczącymi, weryfikuje możliwość przyjęcia Płatności
Elektronicznej do realizacji. Szczegółowy przebieg Autoryzacji określa Dokumentacja

Pozytywna Autoryzacja

Oświadczenie składane Komunikatem Akceptantowi przez PayU o przyjęciu do realizacji Płatności Elektronicznej objętej Zapytaniem Autoryzacyjnym.

Metody Zapłaty

Usługi, z wykorzystaniem których Klient może dokonywać zapłaty Akceptantowi, świadczone przez Instytucje pośredniczące związane z PayU umową w przedmiocie wykorzystywania tych usług do dokonywania Płatności.

Opcja Pożyczki (Raty PayU)

Metoda Zapłaty z wykorzystaniem środków finansowych pochodzących z pożyczki udzielonej przez Instytucję pośredniczącą na podstawie odrębnej umowy zawieranej pomiędzy Klientem a Instytucją pośredniczącą.

Przelewy Elektroniczne

Polecenia przelewu wydawane przez Klienta w ramach systemów bankowych dostępnych on-line i realizowane w sposób zautomatyzowany przez System.

Przelewy Tradycyjne

Polecenia przelewu niebędące Przelewami Elektronicznymi, wydawane przez Klienta Instytucji pośredniczącej, z którą Klient związany jest umową o wykonanie takiego polecenia przelewu.

Płatności Pozostałe

Zlecenia płatnicze inne niż Przelewy Elektroniczne, Przelewy Tradycyjne oraz Płatności Kartą Płatniczą, wydawane przez Klienta Instytucjom pośredniczącym w celu przekazania Akceptantowi środków w ramach procedury realizacji Płatności Elektronicznej.

Płatność Kartą Płatniczą

Dokonywana przez Klienta zapłata na rzecz Akceptanta z wykorzystaniem usługi Płatności Kartami Płatniczymi świadczonej przez PayU w ramach Systemu polegającej na umożliwieniu Klientowi zapłaty na rzecz Akceptanta dokonywanej z wykorzystaniem kart płatniczych wydanych pod auspicjami międzynarodowych organizacji płatniczych obsługiwanych przez PayU

§ 1 PRZEDMIOT REGULAMINU

Przedmiotem Regulaminu Płatności Elektronicznych jest określenie zasad współpracy PayU i Akceptanta przy przyjmowaniu przez Akceptanta zapłaty z wykorzystaniem Usługi Płatności Elektronicznych świadczonej przez PayU w ramach Systemu.

§ 2 POSTANOWIENIA OGÓLNE

1. PayU udostępnia Usługę Płatności Elektronicznych w Systemie w terminie 14 dni od wysłania przez PayU Komunikatu o akceptacji wniosku o zawarcie umowy świadczenia Usługi Płatności Elektronicznych (Umowa Produktowa).
2. PayU może zaakceptować wniosek Akceptanta o zawarcie umowy świadczenia Usługi Płatności Elektronicznych zarówno w całości, jak i w części poprzez udostępnienie Akceptantowi jedynie wybranych przez PayU Metod Zapłaty, lub uzależnić.
3. Opcja Pożyczki i Odroczona Płatność są udostępniana przez PayU w Serwisie w przypadku gdy PayU zawarła z Instytucją pośredniczącą umowę o współpracy w zakresie oferowania ww. Metod Zapłaty.
4. Udostępnienie Opcji Pożyczki i Odroczonej Płatności podlega postanowieniom umów, o których mowa w ust. 3, przez okres ich obowiązywania. W przypadku rozwiązania powyższych umów:

a. z zachowaniem terminu wypowiedzenia, PayU zawiadomi Akceptanta w terminie 7 dni od
złożenia lub otrzymania oświadczenia o wypowiedzeniu umowy,
b. ze skutkiem natychmiastowym, PayU zawiadomi Akceptanta o złożeniu lub otrzymaniu takiego
wypowiedzenia w tym samym dniu.

. W przypadku Odroczonej Płatności Akceptant zobowiązany jest do stosowania się do wytycznych Instytucji pośredniczących udostępniających ww. Usługę, a w szczególności do:

a) poinformowania PayU o otrzymaniu od Klienta skutecznego oświadczenia o odstąpieniu od zakupu towaru lub usługi opłaconego przy wykorzystaniu Odroczonej Płatności. Akceptant informuje PayU o tym fakcie niezwłocznie, nie później niż 24 godzin od otrzymania ww. oświadczenia Klienta, za pośrednictwem narzędzi Systemu;
b) dokonywania zwrotu kwoty Płatności dotyczącej towaru lub usługi których dotyczyło złożenie przez Klienta skutecznego odstąpienia od umowy z Akceptantem, wyłącznie za pośrednictwem usług i narzędzi udostępnionych Akceptantowi w Systemie.

4². Odroczona Płatność jest świadczona zgodnie z regulacjami Instytucji pośredniczących i w związku z tym na potrzeby udostępnienia jej Akceptantowi, dane Akceptanta, tj. nazwa oraz REGON mogą zostać
przekazane tym Instytucjom pośredniczącym wyłącznie w celu niezbędnym do dokonania weryfikacji Akceptanta.

5. PayU może odmówić, zawiesić lub wyłączyć Opcję Pożyczki lub Odroczoną Płatność w Serwisie Akceptanta na żądanie Instytucji pośredniczącej udostępniającej daną Metodę Zapłaty.
5¹. PayU nie pobiera od Akceptanta wynagrodzenia z tytułu świadczenia Usługi Płatności Elektronicznych z wykorzystaniem Opcji Pożyczki. Rozliczenie wynagrodzenia PayU za świadczenie powyższej usługi następuje na podstawie odrębnej umowy pomiędzy PayU a Instytucją pośredniczącą.
6. Z zastrzeżeniem ust. 51 powyżej, wynagrodzenie PayU za świadczenie Usługi Płatności Elektronicznych, zostało określone we wniosku o zawarcie Umowy Produktowej lub w aneksie do Umowy Produktowej. O ile PayU i Akceptant nie postanowili inaczej w Umowie Produktowej to wskazana w Umowie Produktowej wysokość wynagrodzenia z tytułu realizacji Płatności Elektronicznej lub w stosownych przypadkach wysokość wynagrodzenia z tytułu realizacji Przelewów Elektronicznych, obowiązuje w takiej samej wysokości również dla Płatności zrealizowanych z wykorzystaniem Odroczonej Płatności. Zapłata wynagrodzenia należnego PayU następuje w trybie określonym w §13 Regulaminu Systemu.
7. PayU nie zapewnia ciągłej dostępności Usługi Płatności Elektronicznych co do wszystkich Metod Zapłaty. Metody Zapłaty udostępniane są w Systemie jedynie w godzinach, w których usługi te udostępniane są przez świadczące je Instytucje pośredniczące.
8. Akceptant zobowiązuje się współdziałać z PayU w celu wyjaśnienia wszelkich kwestii związanych z przeprowadzanymi przez Instytucje pośredniczące reklamacjami. W szczególności Akceptant zobowiązuje się, na wezwanie PayU oraz w terminie i w sposób określony w wezwaniu:

a. udzielać PayU wszelkich niezbędnych informacji dotyczących zawartej przez Akceptanta i Klienta
umowy, z tytułu której nastąpiła reklamowana Płatność Elektroniczna, oraz
b. dostarczyć PayU wskazane w wezwaniu kopie dokumentów dotyczących wykonania przez Akceptanta zawartej przez niego z Klientem umowy, z tytułu której nastąpiła reklamowana Płatność Elektroniczna, w szczególności kopię potwierdzenia odbioru przesyłki, wskazującej osobę, która odebrała przesyłkę zawierającą zamówiony przez Klienta towar lub potwierdzenie zrealizowania zamawianej przez Klienta usługi.

§ 3 ROZLICZANIE PŁATNOŚCI

1. PayU zobowiązuje się obsługiwać Zapytania Autoryzacyjne przekazywane przez Akceptanta do PayU w wyniku wydania przez Klienta dyspozycji dokonania Płatności Elektronicznej.
2. Pozytywna Autoryzacja Płatności Elektronicznej, po której nastąpiła Akceptacja Płatności, stanowi zaciągnięcie przez PayU zobowiązania do udostępnienia Akceptantowi na Rachunku Rozliczeniowym kwoty Płatności Elektronicznej, chyba że Dokumentacja stanowi inaczej.
3. Akceptant zobowiązuje się nie przekazywać PayU Zapytań Autoryzacyjnych jeżeli zgodnie z wiedzą Akceptanta, lub wiedzą którą Akceptant powinien posiadać przy zachowaniu należytej staranności, dokonanie Płatności Elektronicznej jest sprzeczne z przepisami powszechnie obowiązującego prawa, postanowieniami Dokumentacji, zasadami Systemu lub jeśli instrument płatniczy, z wykorzystaniem którego ma być dokonana Płatność Elektroniczna, wykorzystywany jest bez zgody uprawnionej osoby.
4. PayU zobowiązana jest do udostępnienia Akceptantowi na Rachunku Rozliczeniowym kwoty Pozytywnie Autoryzowanej Płatności Elektronicznej, chyba że:

a. Płatność Elektroniczna zostanie zakwestionowana w terminie 13 miesięcy od obciążenia Klienta Płatnością Elektroniczną a w wyniku rozpatrzenia reklamacji zgodnie z warunkami określonymi w umowie Klienta i Instytucji pośredniczącej, umowie Klienta i PayU lub w przepisach bezwzględnie obowiązującego prawa, Klient nie zostaje obciążony Płatnością Elektroniczną,
b. nastąpi zwrot Klientowi Płatności Elektronicznej zgodnie z postanowieniami ust 8 niniejszego paragrafu,
c. nastąpi anulowanie Płatności Elektronicznej (użytej przez Klienta Metody Zapłaty) przez Instytucję pośredniczącą.

5. PayU nie ponosi odpowiedzialność za skutki ziszczenia się warunków rozwiązujących, o których mowa w ust. 4 niniejszego paragrafu. W przypadku ziszczenia się któregokolwiek z tych warunków Akceptant zostanie obciążony wszelkimi kosztami wynikającymi z rozpatrzenia reklamacji złożonej przez Klienta, w wyniku której Klient nie zostaje obciążony Płatnością Elektroniczną, obejmującymi zarówno zwrot pobranej od Klienta kwoty z tytułu objętej reklamacją Płatności Elektronicznej, jak i zwrot poniesionych przez PayU kosztów związanych procedurą reklamacyjną.
6. Płatność Elektroniczna zaewidencjonowana jest na Rachunku Płatniczym:

a. w przypadku Płatności Elektronicznej z wykorzystaniem Przelewów Elektronicznych – w terminie 1 godziny od zakończenia przez osobę dokonującą Płatności Elektronicznej procesu wydawania polecenia Przelewu Elektronicznego,
b. w przypadku Płatności Elektronicznej z wykorzystaniem Przelewów Tradycyjnych lub Płatności Pozostałych – z momentem uznania rachunku bankowego PayU, przy czym proces wydawania przez Klienta zlecenia płatniczego w zakresie konkretnej Metody Zapłaty określają Instytucje pośredniczące świadczące usługi, z których Klient korzysta w celu dokonania Płatności.

7. W razie ziszczenia się warunków rozwiązujących, o których mowa ust. 4 niniejszego paragrafu, Akceptant zobowiązuje się do zwrotu kwoty zakwestionowanej Płatności Elektronicznej, chyba że Dokumentacja stanowi inaczej. Zwrot następuje w trybie określonym w § 13 Regulaminu Systemu.
8. Akceptant może złożyć w Koncie Akceptanta zlecenie zwrotu Klientowi całości lub części Płatności Elektronicznej, wobec której PayU wydało Pozytywną Autoryzację. Zlecenie zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, jest nieodwołalne.
9. Wszelkie koszty związane z wykonaniem zlecenia, o którym mowa w ust. 8 niniejszego paragrafu obciążają Akceptanta. Z tytułu obsługi zwrotu kwoty Płatności Elektronicznej PayU nie przysługuje odrębne wynagrodzenie.
10. PayU wykonuje zlecenie zwrotu, o którym mowa w ust. 8 niniejszego paragrafu, w pierwszym Dniu Roboczym następującym po dniu złożenia przez Akceptanta zlecenia zwrotu. O kwotę zwrotu pomniejszane są środki zaewidencjonowane na Rachunku Rozliczeniowym, przy czym pomniejszenie to następuje w trybie zaspokojenia wierzytelności pieniężnych przysługujących PayU od Akceptanta określonym w Regulaminie Systemu. W przypadku korzystania przez Akceptanta z usługi ICP, kwota zwrotu zostanie potrącona Akceptantowi w walucie wypłaty, według kursu wymiany walut zastosowanego przez Instytucję pośredniczącą w dniu dokonania zwrotu, powiększony o marżę PayU wskazaną w Umowie lub Umowie Produktowej, natomiast Klient otrzyma zwrot środków w walucie, w której dokonana została Płatność. Pobrane przez PayU wynagrodzenie oraz inne opłaty od Płatności Elektronicznej podlegającej zwrotowi nie są zwracane Akceptantowi.
11. W przypadku wydania przez Akceptanta dyspozycji zwrotu Płatności Elektronicznej zwrot następuje wyłącznie przez przekazanie środków Instytucji pośredniczącej, za pośrednictwem której dokonano Płatności Elektronicznej, z poleceniem przekazania środków Klientowi.
12. PayU jest uprawnione do odmowy wykonania zlecenia, o którym mowa w ust. 10 niniejszego paragrafu:

a. gdy nie posiada danych Klienta umożliwiających dokonania zwrotu kwoty Płatności Elektronicznej,
b. gdy różnica między wierzytelnościami Akceptanta wobec PayU z tytułu udostępnionych do wypłaty Płatności a wierzytelnościami PayU wobec Akceptanta jest niższa niż suma kwoty Płatności Elektronicznej, której zwrot ma nastąpić oraz kosztów dokonania zwrotu,
c. dokonanie zwrotu kwoty Płatności Elektronicznej jest sprzeczne z przepisami prawa lub postanowieniami Dokumentacji.

13. O odmowie, o której mowa w ust. 12 niniejszego paragrafu, oraz o przyczynach odmowy, PayU informuje Akceptanta Komunikatem.

§ 4 ROZKŁAD ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA PŁATNOŚCI ZAKWESTIONOWANE PRZEZ KLIENTA

1. W razie zakwestionowania przez Klienta Płatności Elektronicznej z powołaniem na nieuprawnione użycie instrumentu płatniczego lub niewykonanie Płatności Elektronicznej względnie jej wykonanie niezgodnie z poleceniem Klienta, PayU i Akceptant przyjmują rozkład odpowiedzialności w związku z taką Płatnością Elektroniczną zgodnie z ust. 2-3 niniejszego paragrafu. Akceptanta obciążają zakwestionowane Płatności Elektroniczne nieobjęte ust. 2 niniejszego paragrafu. 
2. Akceptanta nie obciążają następujące zakwestionowane Płatności Elektroniczne:

a. zrealizowane wskutek co najmniej rażąco niedbałego naruszenia przez Klienta obowiązków wynikających z należytej staranności Klienta, mających na celu zapobieganie nieuprawnionemu posłużeniu się lub ograniczenie skutków nieuprawnionego użycia instrumentu płatniczego;
b. które doszły do skutku z przyczyn leżących po stronie PayU.

3. Rozkład odpowiedzialności, o którym mowa w ust. 1-2 niniejszego paragrafu, obejmuje również naprawienie szkód powstałych po stronie Klienta, których naprawienia Klient dochodzi.

§ 5 POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. Akceptant zobowiązany jest zapewnić, aby zasady funkcjonowania Serwisu pozostawały w zgodności z Dokumentacją.
2. Postanowienia Regulaminu Usługi Płatności Elektronicznych stosuje się łącznie z pozostałymi postanowieniami Dokumentacji.
3. Do Płatności Elektronicznych stosuje się pozostałe postanowienia Dokumentacji dotyczące Płatności, chyba że postanowienia Dokumentacji wyraźnie stanowią inaczej.
4. W razie sprzeczności Regulaminu Usługi Płatności Elektronicznych z Regulaminem Systemu pierwszeństwo mają postanowienia Regulaminu Usługi Płatności Elektronicznych.
5. PayU jest uprawniona do żądania dokonania przez Akceptanta zmian w Serwisie, jeżeli Serwis nie spełnia wymagań Instytucji pośredniczących. Akceptant jest zobowiązany do przeprowadzenia zmian w terminie 5 dni kalendarzowych od wysłania przez PayU Komunikatu z żądaniem. W przypadku niedokonania przez Akceptanta zmian w Serwisie w terminie, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, PayU może przenieść na Akceptanta wszelkie konsekwencje będące skutkiem nieprzeprowadzenia przez Akceptanta zmian, w szczególności w zakresie kar stosowanych przez Instytucje pośredniczące. W takim przypadku Akceptant zobowiązany jest do dokonania wszelkich czynności prowadzących do zwolnienia PayU z odpowiedzialności i zwolnienia jej z obowiązków jakichkolwiek świadczeń, w szczególności zobowiązany jest do dokonania zapłaty nałożonych na PayU kar umownych bądź odszkodowania.
6. PayU może wypowiedzieć umowę o świadczenie Usługi Płatności Elektronicznych, w całości lub w części w zakresie poszczególnych Metod Zapłaty, ze skutkiem natychmiastowym w przypadku:

a. zmiany kraju siedziby Akceptanta, lub kraju, w którym Akceptant podlega obowiązkowi podatkowemu,
b. otrzymania od Instytucji pośredniczącej żądania rozwiązania umowy z Akceptantem.

PayU SA z siedzibą w Poznaniu, 60-166 Poznań, przy ul. Grunwaldzkiej 186, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000274399, o kapitale zakładowym w wysokości 4.944.000 PLN, w całości opłaconym, posiadająca numer identyfikacji podatkowej NIP: 779-23-08-495, REGON 300523444.